Heeft u moeite om de slaap te vatten?

Brandend maagzuur

‘Als je op je linkerzijde slaapt dan wordt er minder druk uitgeoefend op de kringspier van je slokdarm, ’ zegt dokter en slaapspecialiste Priyanka Yaday. Lig dus op je linkerkant en laat je armen comfortabel voor je rusten. Buig je knieën en trek je benen lichtjes op. Wie heel veel last heeft kan op de rug gaan liggen en een stapel kussens onder haar rug en hoofd leggen. Het is belangrijk dat je hoofd iets hoger ligt dan je voeten, dus het kan ook helpen om enkele bakstenen onder de pootjes van je bed schuiven zodat het hoofdeinde zo’n vijftien centimeter hoger staat.

Rugpijn

Volgens het wetenschappelijke tijdschrift ‘The Clinical Journal of Pain’ heeft veertig procent van de vrouwen last van pijn aan de ruggengraat en volgens dokter Robert S. Rosenberg ontstaan of verergeren heel wat van die klachten tussen de lakens. Om je rug te ontlasten is het belangrijk om die in een neutrale en natuurlijk gekromde positie te houden. Lig daarom op je zij met de knieën lichtjes gebogen. Zorg ervoor dat je heupen recht boven elkaar blijven en plaats een stevig kussen tussen je knieën.

Last van een verstopte neus

Wie last heeft van een allergie, een sinusinfectie of een gewone verkoudheid valt beter niet in slaap op haar rug. Dan kan je mond ‘s nachts namelijk openvallen en wordt je keel droog. Lig daarom op je zij met een extra kussen onder je hoofd. Als je hoofd hoger ligt hebben je armen ook extra ondersteuning (lees: nog een kussen) nodig.

Pijn aan de schouder

Vaak ligt een slechte slaaphouding aan de basis van schouderpijn. Op je zij slapen kan namelijk de oorzaak zijn van de pijn, maar kan de last ook verlichten. Volgens dokter Rosenberg maken veel vrouwen de fout om hun arm onder hun hoofd te leggen, maar dat zet de zenuwen die je schouder, je arm en je hand controleren onder druk. ‘Het is alsof je zou slapen met een gewicht van vijf kilogram op je arm, ’ zegt hij. Ideaal is dus om op de kant te liggen waar je geen pijn hebt en je onderste arm voor je uit te strekken. Buig die en ‘knuffel’ met beide armen een kussen voor je borst.

Je maandstonden komen eraan

Raar, maar waar: als je humeurig bent en last hebt van een opgeblazen gevoel en krampen, is het beter om je niet in een bolletje op te rollen en zo in slaap te vallen. Lig op je rug en ondersteun je knieën met een kussen om zo de onderkant van je rug te ontlasten.

Stramme heupen

Zo’n vijftien procent van de vrouwen kampt met een zogenaamde ‘lopersheup’, een pijnlijke aandoening waarbij het heupgewricht ontstoken raakt. ‘Op je beschadigde heup slapen is het laatste wat je wil doen, ’ zegt Yadav. Terwijl je indommelt op je rug, kan je heup even bekomen van al dat wandelen en zitten overdag. Ook hier kan een extra kussen onder je knieën voor verlichting zorgen.

Pijnlijke kaken

Ongeveer acht procent van de volwassenen valt ten prooi aan nachtelijk knarsetanden. Het knarsen wordt gelinkt aan stress, angst en slaapstoornissen en kan ‘s morgens pijnlijke tanden en kaken veroorzaken. Heb je een vermoeden dat jij je tanden tijdens je slaap over elkaar wrijft? Lig dan op je rug en richt je gezicht naar het plafond. ‘Zo kan je onderkaak in een natuurlijke positie vallen en kunnen je gezichtsspieren ontspannen, ’ zegt Doctor of Dental Surgery Carolyn Taggart-Burns

Een stramme nek

Afgeleefde kussens doen je nek geen goed en extreem grote exemplaren zijn niet veel beter. ‘Die kunnen je ruggengraat namelijk samendrukken en de spieren in je nek belasten, vooral als je op je buik of je zij slaapt, ’ zegt Laelle Martin, chiropractor in Washington. Ga op zoek naar een kussen dat je rug en nek in een lijn houdt of vraag je dokter om raad. Soms kan het zelfs helpen om gewoon zonder kussen te slapen.

 

Bron: De Standaard